I modelleringen af de eksterne effekter fra trafikarbejdet er der lagt et fokus på udledninger og trængsel. Det betyder, at afledte effekter som ulykker, støj og slitage på infrastruktur ikke er inkluderet i delmodellen. Hvor udledninger af drivhusgasser og andre forurenende stoffer stammer fra brændstofforbruget, så relaterer ulykker, støj, slitage og trængsel sig primært til kørslens omfang. Begrundelsen for at medtage trængsel og ikke de øvrige eksterne effekter fra kørselsomfanget skyldes, at husholdninger og virksomheder ikke blot skal betale en direkte monetær omkostning ved transport, men også den tidsomkostning, der er forbundet med transport. Dette er fx af betydning, når effekterne af grønne skattereformer skal analyseres, idet husholdningernes arbejdsudbud er tæt koblet til omfanget af pendling og tidforbruget hertil.
I relation til udledninger fra trafikarbejdet er der lagt fokus på de energirelaterede udledninger af drivhusgasser og andre forurenende stoffer fra trafikarbejdet. Det vil sige, at opstrømsudledninger fra selve produktionen af de forskellige køretøjer ikke modelleres eksplicit. Begrundelsen herfor er, at langt størstedelen af danske køretøjer er udenlandskproduceret, hvorfor udledninger fra produktionsprocessen ikke indgår i udledningerne fra dansk økonomisk aktivitet. De udvalgte energirelaterede emissioner er:
- Drivhusgasser (metan, lattergas og CO2)
- Partikelforurening
- NOx
- Svovldioxid
Transit modelleres ikke, da der ikke foreligger et tilstrækkeligt datagrundlag til at sige noget om omfanget. Dog medtager delmodellen for transport også udledninger fra danskejet transportaktivitet, der forekommer uden for landets grænser. Dette inkluderes, da en betydelig andel af udledningerne fra danskejede transportmidler sker uden for landets grænser i kraft af, at Danmark er en søfartsnation.